Довідка про ПАТ «Дніпропетровський стрілочний завод»

02.09.2016

Довідка про ПАТ «Дніпропетровський стрілочний завод»

У 2016 році Публічне акціонерне товариство «Дніпропетровський стрілочний завод» - національний лідер у сфері розробки, виробництва і поставок стрілочної продукції для «Укрзалізниці» (УЗ), одне з провідних підприємств серед виробників стрілочної продукції в країнах СНД, відзначає 100-річний ювілей.

       Витоки трудової біографії заводу датуются 1916 роком, важким, напруженим часом Першої світової війни, кровопролитної і руйнівної громадянської, коли на базі стрілочної майстерні служби колії Катерининської залізниці був заснований Дніпропетровський стрілочний завод.

         Як показала історія, сам факт зародження підприємства в настільки напруженій обстановці, ймовірно, багато в чому визначив традиції трудового колективу на покоління вперед: жити напруженим трудовим життям, на виклики відповідати гідно, впевнено домагатися перемоги у всіх починаннях. Завжди відповідати вимогам часу, вміти будувати, відновлюватися, модернізуватися, розвиватися, працювати і перемагати в будь-яких соціально - економічних умовах.

          На всіх етапах вітчизняної історії - в роки соціалістичної індустріалізації, в період Великої Вітчизняної війни, перебуваючи в евакуації, в роки післявоєнної відбудови і подальшого розвитку народного господарства СРСР, трудовий колектив заводу бездоганно виконував поставлені перед ним завдання по випуску стрілочної продукції. В умовах криз, - після розпаду Радянського Союзу, світової кризи, що обрушився на Україну в 2008 році, трудовий колектив виявляв стійкість і витримку, внаслідок чого, з критичних і складних ситуацій завод виходив ще більш зміцнілим підприємством.

        Дніпропетровський стрілочний завод сьогодні - це сучасне підприємство європейського рівня.

        Виробничий комплекс заводу складається з двох виробництв - сталеплавильного і стрілочного, які забезпечують повний цикл виготовлення стрілочної продукції. Виробнича потужність підприємства - 10000 - 12000 наведених комплектів стрілочних переводів на рік, в залежності від складності конструкції, 7200 тн високомарганцевистого і 7000 тн гідного вуглецевого лиття на рік.

          Завод виробляє елементи верхньої будови колії: стрілочні переводи (звичайні, симетричні, криволінійні, подвійні перехресні), глухі пересічення різних марок з рейок типу Р50, Р65, європейської рейки типів UIC 60 і 49Е1 для укладання в дорогу шириною колії 750 мм, 900 мм, 1435 мм, 1520 мм і 1524 мм, башмакоскидачі, зрівняльні пристрої, а також замок рейковий розвідних прогонових будов залізничних мостів, стрілочні переводи для трамвайних шляхів, ливарну продукцію з високомарганцевистої і вуглецевої сталі.

          Стрілочна продукція призначена для магістральних, приймально-відправних і гіркових колій, під'їзних шляхів промислових підприємств, гірничо-збагачувальних комбінатів, вугледобувних шахт, підприємств енергетичного комплексу, річкових і морських портів, міського легкого залізничного транспорту, метрополітенів, а також для трамвайних шляхів.

        З високомарганцевистої сталі марки 110М13Л (стали Гадфільда), за технологією холодно-твердіючих сумішей (ХТС) заводські сталеплавильники виробляють виливки моноблоків хрестовин і сердечників для стрілочних переводів, а також змінне обладнання для гірничо-переробної промисловості.

          З вуглецевої сталі за технологією піщано-глинистих сумішей (ПГС) відливаються компоненти стрілочних переводів для власних потреб, а також елементи верхньої будови колії для потреб залізниць України.

          Беручи практичну участь у державній Галузевій програмі УЗ з модернізації українських залізничних магістралей, впровадження безстикової колії для безпечного, комфортного, прискореного і швидкісного руху пасажирських поїздів, новостворений з ініціативи генерального директора заводу проектно-конструкторський відділ по заявкам УЗ розробив, а трудовий колектив виготовив і впровадив в шлях серію стрілочних переводів нового покоління - безпечних, зносостійких, з пропускною здатністю в діапазоні від 140 до 200 к м / год, перекладів з безперервною поверхнею кочення (НПК), призначених для вварювання в безстиковий шлях.

Серед найбільш значущих розробок: криволінійний стрілочний перевод проекту Дн 2889 типу Р65 марки 1/11, вперше освоєний в Україні в 2003 р .; успішно експлуатується з 2004 року залізницями України і Білорусі стрілочний перевод типу Р65 марки 1/18 проекту Дн 365; успішно експлуатується на міжнародній магістралі з 2005 року стрілочний перевод вищого класу проекту Дн 400 типу Р65 марки 1/11; перший стрілочний перевод, виготовлений в Україні з рейки європейського профілю типу UIC 60 марки 1/11 проекту Дн 410, (2005); перший в Україні стрілочний перевод проекту Дн 060 типу Р65 марки 1/18 зі швидкісним потенціалом проходження поїзда на швидкості до 200 км / год, (2007 г.); стрілочний перевод I класу проекту Дн 345 типу Р65 марки 1/11, (2008 г.), що користується найбільшим попитом у служб колії залізниць України; стрілочний перевод типу Р65 марки 1/14 проекту Дн 600, в конструкції якого, вперше в практиці українських залізниць використані проектно-конструкторські рішення, що застосовуються на залізницях Європи (2010 р).

         За рахунок впровадження в конструкції цих перекладів хрестовини з приварними рейковими закінченнями, хрестовини з криволінійною поверхнею катання з косою врізкою сердечника, хрестовини з безперервною поверхнею кочення з поворотним і гнучко-поворотним сердечником, моноблочної хрестовини з ненаголошених профілем поверхні кочення литих вусовиків з приварними рейковими закінченнями, пружного скріплення , гнучких вістряків дотичного типу, стрілочної і хрестовинної гарнітури з зовнішніми замикачами, підкладки з високими ребордами, виготовлені методом лиття, приварювання і випресовування реборд, незалежного контррельса з контррейкового куточка, пружного скріплення рейкових деталей плоскою клемою ПУ в вузлі рамної рейки і контррейкового вузла, високоміцного ізостика, підхили рейкових елементів в стрілочних переводах, стрілочна продукція заводу знайшла свої конкурентні переваги: ​​безпеку, високу пропускну здатність, зносостійкість.

Таким чином, завод став спеціалізуватися на розробці, проектуванні, виготовленні та реалізації стрілочної продукції для прискореного і швидкісного руху.

         Досвід практичного виготовлення сучасних стрілочних переводів для швидкісних магістралей на сучасному обладнанні з застосуванням новітніх технологій успішно застосовується фахівцями заводу при виконанні замовлень на розробку і виготовлення стрілочної продукції для залізничних компаній країн далекого зарубіжжя, промислових підприємств і метрополітенів, складність у виготовленні яких, полягає в індивідуальних особливостях цих виробів.

       Виготовлення конкурентоспроможної стрілочної продукції для швидкісних магістралей на рівні європейських і світових стандартів вимагає систематичної всебічної модернізації виробництва, заміни застарілого обладнання на сучасне, впровадження нових технологій. З приходом на підприємство нової команди менеджерів, починаючи з 2003 року, щорічно, при наявності фінансово - економічних можливостей, на модернізацію виробництва витрачається не менше 30 млн. грн. власних коштів.

         В результаті, вперше серед стрілочних заводів країн СНД, механічна обробка основних деталей стрілочних переводів для головних магістралей - рухливий сердечник, поверхні кочення хрестовин, в тому числі і по криволінійній поверхні, виконуються за спеціальною технологією на сучасному механообробні центрі Waldrich Siegen (Німеччина). Вперше з використанням поздовжньо - фрезерного портального верстата операція стругання рейкових деталей була замінена фрезеруванням, завдяки чому істотно покращилася якість обробки поверхні, підвищена зносостійкість стрілочних переводів в дорозі. Висока якість оброблюваних поверхонь з високоміцних марок сталей забезпечується із застосуванням спеціальних профільних фрез з твердосплавними пластинами європейського виробництва. З 2012 року, переважно на цьому ж центрі, оснащеному новою системою управління Siemens, обробляється змінне обладнання для гірничо-переробної промисловості.

У процесі створення безстикової колії потрібна була розробка і виготовлення нових переводів, пристосованих для вварювання в шлях, що, в свою чергу, спричинило за собою необхідність впровадження нових технологій і обладнання для приварки рейкових закінчень з вуглецевої сталі до хрестовини з високомарганцевистої сталі. Для вирішення цього питання, заводські фахівці у співпраці з науковцями Інституту електрозварювання ім. О.Е. Патона розробили нову технологію зварювання із застосуванням спеціальної вставки з нержавіючої сталі між торцями хрестовини стрілочного переводу і рейкових закінчень. Крім цього, для зварювання за новою технологією, була виготовлена ​​вітчизняна стикозварювальна машина К-924. З метою отримання нержавіючої вставки для виробництва хрестовин, був введений в експлуатацію ділянку кокільного лиття.

         Для поліпшення якості обробки деталей, збільшення продуктивності праці, підвищення точності параметрів, на заводі планомірно здійснюється модернізація механообробні верстатів установкою ЧПУ і числовий індикації.

         У квітні 2012 року пуском в експлуатацію механізованої формувальної лінії IMF, виготовленої відомої в світі компанією, на заводі було розпочато виробництво високомарганцевистої сталі марки 110М13Л (сталі Гадфільда) за технологією холодно - твердіючих сумішей (ХТС). Вперше, серед стрілочних заводів країн СНД, в Дніпропетровську приступили до виробництва виливків моноблоків хрестовин і сердечників для стрілочних переводів за технологією ХТС. Нове обладнання дозволило значно збільшити обсяги виробництва, випускати виливки форм довжиною від трьох до п'яти метрів з якістю поверхні європейського класу.

         Для редагування виливків перед механічною обробкою деталей, був придбаний сучасний гідравлічний двухпортальний прес європейського виробництва, який виконує цю операцію згідно геометричним параметрам заданого креслення.

         З метою зниження собівартості продукції, що випускається і отримання оптимальної ціни, протягом одинадцяти років на заводі було проведено комплекс заходів з енергозбереження. З використанням сучасного європейського обладнання, впроваджені прогресивні енергозберігаючі технології. Повністю децентралізована система опалення та гарячого водопостачання, в цехах пущені в експлуатацію автономні компресорні станції та системи життєзабезпечення. Капітально відремонтовані і модернізовані термопечі. У підсумку, вдалося істотно знизити споживання електроенергії, природного газу, вивести енергоємність виробництва на оптимальний рівень.

Якість продукції, що виготовляється контролюється відділом технічного контролю і випробувальною лабораторією, акредитованою Національним Агентством Акредитації України на відповідність ДСТУ ISO / IEC 17025: 2006 «Загальні вимоги до компетентності випробувальних та калібрувальних лабораторій». Хімічний склад виплавлюваних сталей на всіх стадіях плавки контролюється спектральним методом за допомогою приладу SPECTROLAB.

         Продукція заводу сертифікована відповідно до вимог ТУ в системі сертифікації УкрСЕПРО і Технічного регламенту Митного Союзу ТР ТЗ 003/2011 «Про безпеку інфраструктури залізничного транспорту». У лютому 2015 року заводом було отримано сертифікат на відповідність випущеної стрілочної продукції європейським стандартам, виданий Інститутом Колійництва, Варшава, Польща. Завод першим отримав цей сертифікат серед підприємств транспортного машинобудування СНД. Готова продукція також контролюється постійним представником ПАТ «Укрзалізниця».

         На заводі впроваджена і діє Система управління якістю, підтверджена двома сертифікатами: на відповідність ДСТУ ISO 9001: 2009 (ISO 9001: 2008, IDT) в системі сертифікації УкрСЕПРО і на відповідність вимогам міжнародного стандарту ISO 9001: 2008 в системі TUV SUD. Згідно з даними сертифікатами, на підприємстві створені контрольовані умови для випуску продукції високої якості.

         Дніпропетровський стрілочний завод - приєднане підприємство до Організації співробітництва залізниць, член Міждержавного технічного комітету № 524 «Залізничний транспорт», член Торгово-промислової палати України, член Українського союзу промисловців і підприємців, учасник асоціації «Виробників обладнання залізничної інфраструктури та перевізників», член Асоціації ливарників України.

         Торгова марка ПАТ «Дніпропетровський стрілочний завод» - є переможцем багатьох регіональних і національних конкурсів.

         Продукція заводу реалізується на внутрішньому ринку України, в країнах СНД, успішно експлуатується залізничними компаніями держав Балтії, в Туреччині, Ірані, Іраку, на Кубі, в Сирії, Монголії, В'єтнамі, Пакистані, Гвінеї, Болгарії, Індії, Північної Кореї.

         Чисельність персоналу - 770 фахівців різних професій. Більше 70% працівників мають вищу та середню спеціальну освіту. Заробітна плата стабільно залишається однією з найвищих серед заводів транспортного машинобудування регіону. Середньомісячна зарплата за сім місяців 2016 року становить 7730 грн.

Досвід, отриманий конструкторами, інженерами, робітниками в процесі безпосередньої участі заводу в реалізації Галузевої програми Державного підприємства УЗ по впровадженню швидкісного руху пасажирських поїздів, оснащення виробництва сучасним високотехнологічним обладнанням і новітніми технологіями стали вирішальними факторами, що дозволили заводу ефективно долати труднощі, викликані кризовим періодом, в зокрема, коли заявки від УЗ на стрілочну продукцію практично припинилися і завод був змушений вишукувати нові маркетингові можливості.

         З метою збереження трудового колективу в умовах кризи, заводчани прийняли рішення переорієнтувати маркетингову діяльність на ринки далекого зарубіжжя, розширити можливості підприємства за рахунок збільшення асортименту продукції, що випускається. В результаті було встановлено стійке співробітництво з залізничними компаніями Туреччини та Ірану. У 2013 році освоєно виробництво і розпочато поставки в міста України стрілочної продукції для трамвайних шляхів. Після пуску в експлуатацію механізованої формувальної лінії IMF, було налагоджено виробництво змінного обладнання для гірничо-переробної промисловості з високомарганцевистої сталі.

         Таким чином, з кризового періоду завод вийшов підприємством з більш потужним виробничо-технічний потенціалом, з більш міцною ринковою позицією.

         Свій 100-річний ювілей завод зустрічає, подолавши складний кризовий період. Трудовий колектив знову відчуває себе в звичній атмосфері трудової активності, коли освоюються високі обсяги виробництва, активно реалізується продукція, підприємство модернізується і розвивається.

         У вирішальній мірі цьому сприяли замовлення на заводську продукцію, що надійшли від УЗ в 2016 році. В результаті успішного виконання цих заявок, обсяг випуску товарної продукції за перше півріччя 2016 року по відношенню до першого півріччя 2015 року (у порівнянних цінах на 01.01.2016г.) склав 332,9%. У структурі відвантаженої за перше півріччя 2016 р товарної продукції частка УЗ склала 53,5%, промислових підприємств - 12,8%, експортна продукція - 33,7%.

         У порівнянні з кризовими роками, результати істотні. Але трудовий колектив має досвід, коли на адресу УЗ відвантажували близько 80% продукції, що випускається заводом стрілочної продукції, при цьому, переважно нової або модернізованої. Цей факт свідчить про те, що потенціал заводу, як основного постачальника стрілочної продукції для УЗ, ще далеко не вичерпаний.

         Недозавантажені виробничі потужності, свій виробничо технічний потенціал завод наполегливо використовує на інших ринках. Активно розвивається співпраця із залізничними компаніями Туреччини, Ірану, Іспанії, ведуться переговори про постачання продукції з іншими залізничними компаніями європейських країн. Удосконалюється якість стрілочної продукції для трамвайних шляхів.

         Запланована модернізація сталеливарного цеху вуглецевого лиття, яку передбачається здійснити в два етапи. Спочатку передбачена заміна обладнання для виготовлення сумішей, потім - заміна формувального обладнання. Виконуються роботи по зниженню впливу на навколишнє середовище діяльності підприємства на навколишнє природне середовище. В даний час, з метою зменшення шкідливих викидів в атмосферу та зниження рівня забруднення повітряного басейну до європейських норм, розпочато модернізацію пилогазоочисного обладнання в першому і другому сталеплавильних цехах. Ведеться робота по впровадженню системи бережливого виробництва.

     Перспективи свого подальшого розвитку завод як і раніше бачить в тісній співпраці з УЗ, що розробляє в даний час черговий етап Галузевої програми розвитку. Виходячи з того, що в рамках даної програми, обговорюється питання переходу українських залізниць з рейок типу Р50 і Р65 на рейок європейського профілю типу 60Е1, трудовий колектив Дніпропетровського стрілочного заводу заявляє про свою повну готовність до виконання заявок на розробку та виготовлення сучасної європейської стрілочної продукції для УЗ. Ця впевненість заснована на столітньому виробничому досвіді колективу підприємства.